243

Over goede voornemens schrijven voor het nieuwe jaar begint is so 2014. Een beetje mees begint daar pas eind januari aan. Met een bekentenis: hoewel ik geen fan ben van dat soort verplicht gedoe, heb ik een zwak voor symboliek. Dus ook de symboliek van nieuwe jaren en een nieuw begin en blablabla. Dus doe ik vrolijk (meestal toch) mee, maar dan wel op mijn manier. En dat betekent: 12 keer 2 uitdagingen – elke maand iets laten en elke maand iets doen (waar ik overigens braafjes op 1 januari mee gestart ben).

Uitdaging 1: een maand zonder koffie.
Eigenlijk drink ik enkel koffie op m’n werk. Maar dan wel met kilo’s suiker. En: mijn maag houdt er niet van. Resultaat: hyperactieve, ongeconcentreerde mees met duizelingen. Resultaat na 25 dagen zonder: nog steeds hyperactief en chaotisch, maar dan helemaal uit mezelf, hoera!

china_lights 071

Uitdaging 2: mediteren
Ooit mee begonnen, helaas ook weer mee gestopt. En dat is jammer, want mediteren is fijn. Over de voordelen van mediteren is genoeg informatie te vinden op internet, dus daar wijd ik niet al te hard over uit. Het geeft mij in ieder geval rust, en wonder boven wonder wordt mijn monkey mind even het zwijgen op gelegd. En nee, dat is allemaal niet ingewikkeld en zelfs niet zweverig (ik zit altijd netjes op de grond). Wat niet betekent dat het makkelijk is. We zijn zo gewend om over alles na te denken en onze gedachten als leidraad te gebruiken dat het moeilijk is dat even niet te doen. Maar net dat doet deugd: even enkel zijn, hier en nu, niets moeten en niks hoeven.
Hoe begin je daar nu aan? In a nutshell: zet je gemakkelijk (kleermakerszit voor mij), recht je rug en concentreer je op je ademhaling (met open of gesloten ogen, probeer maar wat het fijnste voelt). Alle gedachten die voorbij komen beschouw je als wolkjes, als treinen: je ziet ze passeren maar gaat niet mee. Laat maar voorbij gaan, elke keer als je voelt dat je meeglijdt, richt je je aandacht weer op je ademhaling (desnoods tel je dit). Ik zet meestal een wekkertje, elke keer iets langer.
(Pluspunt; je aandacht concentreren op je ademhaling kan je zowat overal doen, en je wordt bijna instant rustig.)
Dus: mediteren betekent niet dat je aan helemaal niets meer denkt, het gaat er wel om dat je niet meegaat in die gedachten. Je beschouwt ze, en ze drijven weer weg. Dag mallemolen in hoofd, hallo rust!
Het lukt niet elke avond, maar meestal wel. En het is niet erg als het er eens niet van komt 🙂 .

Plaats een reactie