317

Twee keer een goede vangst, en dat op één (lang) weekend. Go me!
2014-11-09 16.11.12

De laatste groenten verruilden de tuin voor de koelkast.
Groene selder, bleekselder en drie mini rode kolen.
Lessen na een seizoen poging-tot-groene-vingers?
Knolselder heeft plaats nodig, witte kool houdt niet van slakken, tomaten hebben meer zon nodig dan ik kan bieden, radijsjes moeten op tijd geplukt worden en van warmoes kunt ge blijven eten.
Ook de laatste kruiden haalde ik binnen – in plaats van af te wachten of ze vrieskou zouden overleven of niet speel ik liever even op veilig. Salie, citroenmelisse, munt, sint-janskruid, stevia en oregano hangen hier nu te drogen.

Groenten geoogst, kruiden aan het drogen, gras gemaaid, perkjes proper en (eenjarige) bloemen opgeruimd: de tuin is klaar voor de winter. En ik krijg van al dat aardegewroet goesting om er nu gewoon weer aan te beginnen: groenten kiezen, plantjes/zaadjes uitzoeken, bloemen keuren, strategisch planten, … en zo veel en zo lang mogelijk uit de tuin kunnen eten. Kunnen we die winter overslaan alsjeblieft?
(Hoewel zelfs mijn minihuis ondertussen winterproof is. Een kleine tip voor ongelukkigen die – net als ik – enkel glas hebben: thermofolie helpt wel degelijk!)

2014-11-12 16.44.23

Het tweede deel van de vangst. Eens om de zoveel tijd verkoopt de Antwerpse openbare bibliotheek afgevoerde boeken. Aan nen euro. Kunt ge niet voor sukkelen. Aanschuiven, gedrum en een pijnlijke rug (van het in onmogelijke houdingen afspeuren van boekenrek na boekenrek – iemand goed in masseren?) neem ik er met plezier bij. Dat de opbrengst dit jaar naar een goed doel ging maakt het alleen maar extra mooi. Centjes voor het goede doel – goede doel blij, meer plaats in het magazijn – bibliotheek blij, goedkope lettertjes – mees blij. Meer hoeft dat niet te zijn sé. (Dat is nu niet precies niets kopen, maar boeken mochten, en voor die prijs …)

Een gedachte over “317

  1. Boeken kopen is besparen op reizen. Dus dat zit wel snor (hey, zomaar een woordspelingske ertegenaan op een ochtend in Movember!). Nu nog wat lekkers maken van die groenten en kruiden voor bij dat leesvoer en de winter kan beginnen! Hup, Karen, hup!

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie